SOHBET: KALPTEN KALBE YOL ALMAK
Zaman zaman sosyal medyada
insanlara, filan zamanda filan
çagda yasasaydiniz k iminle
konusmak, sohbet etmek isterdiniz,
gibi sorular soruyorlar. Gaye, meshur
bir zati yakindan tanimak, onunla sohbet
etmek, ondaki birtakim vasiflarin sirrina
ermek ve hatta o vasiflari kendine intikal
ettirebilmektir. Yani onun gibi olmak.
Bunu tasavvuf ehli yüzyillardir zaten
uyguluyor. Hazret-i Muhammed Efendimizin
ashabiyla sohbeti, onlari irsad etmesi,
kendi halini, dilini ve sünnetini onlara
aktarmasi ve nihayet onlardan da tasavvuf
ehli vasitasiyla ayni feyzin, bereketin,
nurun bizlere ulasmasi ve kiyamete kadar
bu transferin devam etmesi muhtesem bir
tablo degil midir?
Evet, insaniz. Dertlesmeye, hallesmeye,
gönül tamirine ihtiyacimiz var. Evet,
insaniz bizden yukaridakilerle oldugu gibi
bizden asagidakilerle de söze, kelama ve
hatta onlarin gönül dokunuslarina ihtiyacimiz
var. Salgin dediler, pandemi dediler
bizleri evlere kapattilar. Hiç gönül kapanir
mi; kahve bahane gönül sohbet ister diyen
bir irfan neslinin gönlü kapanir mi? Gönüller
daima açiktir; gönüller Allah’a açiktir.
Bizler, Allah ile sohbet edebilmenin talimini
yapiyoruz. Bu talim ancak bu sirra
ermislerle mümkündür. Seytanin amellerini
isleyenlerle edilen sohbet insani
seytanin amellerini islemeye sevk edecegi
gibi; Allah erleriyle edilen sohbet
insani Allah’a ulastiran bir yol ve yöntem
olur. Resulullah, ashabini bu yol ve yöntemle
irsad etti, O’nun (sas) yol ve yöntemi
kiyamete kadar en sahih irsad yol ve yöntemidir.
Sohbet kelimesinin bir anlami da bir seye
baglanmaktir. Ne de güzel yakisiyor degil
mi; Allah’a baglanmanin yolu, O’na (cc)
ulastiracak mürsidlerle sohbet halinde
olabilmekten geçiyor.
Bize Peygamber Efendimizle, ashabiyla,
kâmil velilerle, Hak ehli mürsidlerle her
daim dostluk, arkadaslik ve sohbet halinde
olmayi lütfeden Allah’a hamd olsun! Bütün
hazirligimiz da O’nun (cc) huzurunda ayni
ikram ve ihsana nail olabilmek içindir.
SOHBETTEKI INCELIKLER
DOÇ. DR. MAHMUD ESAD ERKAYA
Tasavvuf büyükleri Islam tarihi
boyunca pek çok insanin Islam’i
tanimasina ve bu dini sevip Müslüman
olmasina vesile olmustur.
Bunda tasavvuf ehlinin Islam’in temel
ögretilerini hayatlarina aktarip Islam’i en
güzel seklide temsil etmelerinin önemi
büyüktür. Zira hal ve davranislar, insanlari
etkilemede saatlerce konusup nasihat
etmekten çok daha tesirlidir. Bu hususun
farkinda olan mutasavviflarin gerek
müritlerine gerekse tasavvufa disaridan
bakan genis kitlelere hitap etmede kullandiklari
metod sohbet metodu olarak
anilmaktadir. Sözlükte; “kisa bir süre de
olsa birlikte olmak, söylesi ve arkadaslik”
gibi anlamlara gelen sohbet kavrami, her
ne kadar Türkçede karsilikli muhabbet
etmeyi çagristiran bir manaya sahip olsa
da tasavvufta bundan çok daha kapsamli
bir anlam alanina sahiptir. Tasavvufta
sohbet, müridin seyhi ile birlikteligini, ayni
mekani ve ayni ortami paylasmasini ifade
eder. Bu birliktelik, müridin daima seyhinin
hal ve hareketlerini takip etmesi, onun
nasihatlerini dinleyip davranislarini taklit
ederek onu rol model edinmesiyle gerçeklesir.
Seyhi ile uzun bir müddet ayni ortamda
bulunma firsati elde eden mürit, onun
ilminden ve edebinden istifade ettigi gibi
onun manevi kisiliginden de feyizlenme
imkani bulur.
BIR GÖNÜL MEKTEBI: SOHBET
ISLIM GÜMÜSTEKIN
Tasavvufta sohbet, salikin
manevi yolda mesafe kat
etmesini temin eden en
önemli vasitalardan birisi
olup bu tasavvufi egitim esas itibariyla
Hazret-i Peygamber ve ashabi
arasindaki yakin iliskinin örnekligine
dayanmaktadir. Sufiler; Hazret-i
Peygamberin ashabini sohbet araciligiyla
irsad etmesini, kendilerine
bir usul olarak benimsemisler ve
bu sünneti kendi çevrelerinde sohbet
halkalari düzenleyerek devam
ettirmislerdir. Tasavvufta sohbet
kavrami ile hem kisiler arasindaki
sevgi ve anlayis kaynakli birliktelik
manasindaki dostluga dikkat çekilmekte
hem de irsad maksadiyla bir
araya gelinen ve çesitli dini konularin
konusuldugu ortamlar kastedilmektedir.
Tasavvufta sohbet, halvet,
uzlet ve genel anlamiyla riyazet gibi
tasavvufun nefs terbiyesinin ve seyri
sülûkunun belli basli unsurlarindan
birisidir. Bu minvalde tasavvuf kitaplarinda
sohbet çesitli kategorilerde ele
alinir ve genel itibariyla sohbet adabi
ve ahkami basliklari çerçevesinde
islenir.
RUHUN SIFASI: MUHABBET
GÖKHAN ERGÜR
Insan, sosyal olarak ancak bir
ötekiyle anlam bulur. Yani bizim
bu dünyada bir karsiligimizin
olmasi, dünya yolculugumuzun
bir anlami olmasi için ötekine
muhtaciz. Su koca evrende tek basiniza
oldugunuzu hayal edin, her sey
ne kadar siradan, ne kadar tatsiz
ve anlamsiz olurdu degil mi? Fakat
simdi etrafimizda sevdiklerimiz,
dostlarimiz, ailemiz var ve bizler
onlarin varligiyla güç kazaniyor,
kendimizi onlarin gözünde görüyor
ve yasamin amacini onlarla beraber
arayip kendimize dogru bir istikamet
belirlemeye çabaliyoruz. Yalnizlik,
yaralayicidir. Yalniz kalan kisi bir
süre sonra hayati sorgulamaya, depresif
belirtiler göstermeye ve ruhsal
olarak giderek dibe çökmeye baslar.
Ruhsal yönde baslayan bu çöküs bir
süre sonra bedensel agrilara ve nihayetinde
de çesitli fiziksel hastaliklara
sebep olur. Yapilan bir arastirmada
sesten ve görüntüden izole sekilde
odaya kapatilan insanlarin 72 saat
sonra çesitli sesler duyduklarini ve
görüntüler gördüklerini söyledikleri
tespit edilmistir. Arastirmacilar
burada insanlarin kendi ruh ve beden
bütünlügünü korumak için yalnizliga
bir tepki gelistirdiklerini ve hayatta
kalmak için halüsinasyonlar gördüklerini
öne sürmüslerdir.
(Yazilarin tamami derginin Aralik, 2021 sayisinda.)